مدرســـــــــه ی مامان هــــــــــــــــــــــامدرســـــــــه ی مامان هــــــــــــــــــــــا، تا این لحظه 7 سال و 7 ماه سن دارد

مــدرســـه ی مــامــان هـا

بچه ها به زور تیزهوش نمی شوند

1393/1/16 6:00
نویسنده : یه مامان
3,724 بازدید
اشتراک گذاری

 

اولین سلام را در سال جدید از ما پذیرا باشید

امیدواریم که از این فرصت استفاده ی کافی رو برده باشید و سنت حسنه ی صله ی رحم هم به برکات زندگی اتان بیشتر بیفزاید.

بریم که اولین درس رو توی سال 93 با هم مرور کنیم...

تب مدارس تیزهوشان و اصرار والدین برای این که فرزندشان وارد این مدارس شود این روزها فراگیر شده است و والدین بچه‌ها را از دوران دبستان مدام در کلاس‌های فوق برنامه ثبت نام می‌کنند تا در امتحان ورودی این مدارس قبول شوند، ولی دکتر میترا حکیم شوشتری، فوق تخصص روانپزشکی کودک و نوجوان و عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران به جام جم می‌گوید: این کار جوانب منفی دارد و کودک را خسته می‌کند. در نهایت هم اگر بچه وارد این مدارس نشود، هم والدین و هم کودک سرخورده می‌شوند و اگر هم وارد شود و هوش و توان لازم را نداشته باشد، ممکن است در رقابت با بچه‌های دیگر عقب بماند و ببیند برای این محیط ساخته نشده و در میان آن‌ها نتواند خود را نشان دهد که این هم باعث کاهش اعتماد به نفس و ناکامی او خواهد شد. خیلی از پدر و مادرها با دیدن کوچک‌ترین استعداد کودکشان به این نتیجه می‌رسند که او نابغه است ولی آیا این تصورات حقیقت دارد؟

 

   توانایی‌های مرتبط با هوش

 

شاید بهتر باشد قبل از هر چیز نشانه‌های اولیه باهوش بودن کودک را بشناسیمدکتر حکیم شوشتری در این باره توضیح می‌دهد: شاخص‌های رشدی که با هوش و تکامل ارتباط دارند، عبارت‌اند از: شاخص حرکتی که شامل نشستن، چهار دست و پا رفتن، ایستادن و راه رفتن است و شاخص کلامی که خیلی مهم تر از حرکتی است و ارتباط بیشتری با هوش دارد مانند این که کودک حداقل تا یک سالگی بتواند چند کلمه بگوید و تا یک و نیم سالگی جمله‌های دو کلمه ای ساده مثل «آب بده» و «بابا آمد» بسازد. هر چه کودک این توانمندی را سریع تر به دست آورد، نشان می‌دهد رشد هوشی او بیشتر و سریع تر است.

 

 این فوق تخصص روانپزشکی کودک و نوجوان می‌افزاید: توانایی‌های شناختی دیگر کودکان نیز با هوش ارتباط دارد. مثلابچه ها حول و حوش چهار سالگی متوجه کمیت اعداد می‌شوند و اگر کودکی در سن کمتر متوجه مفهوم عدد شود، یعنی تفاوت یک اسباب بازی با سه اسباب بازی را بفهمد، هوش خوبی دارد. ممکن است بچه‌ها در این سنین بتوانند تا 20 بشمارند ولی مفهومی از آن درک نمی‌کنند و مثل شعر خواندن فقط آن اعداد را حفظ کرده‌اند و اگر از آن‌ها بپرسید تفاوت سه با چهار چیست، نمی‌دانند. اگر از کودک خردسالی بپرسید یکی کمتر از سه چقدر می‌شود و او جواب را بداند یا با انگشت‌هایش نشان دهد، یعنی درک مفهوم ریاضی بالاتر و رشد هوشی بهتری دارد.
   
نقش پدر مادرها چیست؟

 

 وظیفه هر پدر و مادری است که محیطی غنی و آرام برای کودکانشان مخصوصا کودکان زیر پنج سال فراهم کنند که در آن محرک‌هایی برای تحریک حس کنجکاوی و جستجوگری کودک وجود داشته باشد. دکتر حکیم شوشتری با اشاره به این مطلب، ادامه می‌دهد: باید توجه عاطفی کافی به کودک داشت و گاهی وارد بازی او شد. این کار کمک می‌کند سهم محیط در رشد هوشی او بیشتر شود. البته باید توجه داشت که بخشی از هوش وراثتی است و در مورد آن کاری نمی‌توان انجام داد و والدین می‌توانند فقط در تامین محیط مناسب برای رشد هوش تاثیرگذار باشند. البته والدینی که حمایت افراطی از کودک انجام می‌دهند، امکان آموزش از طریق آزمون و خطا را از او می‌گیرند. چنین رفتاری علاوه بر این که کودکان را وابسته بار می‌آورد، این نگرش را در آنان ایجاد می‌کند که اشتباه کردن ترسناک استوی تاکید می‌کند: کودکانی که در مراکز نگهداری از کودکان زندگی می‌کنند و اغلب از وجود مراقبان ثابت که با آنان تعامل داشته باشند، بی بهره هستند، رشد هوشی کمتر و معمولادر امور تحصیلی پیشرفت کمتری در مقایسه با همسالان خود دارند.

 

  آموزش از سن کم ممنوع

 

روانپزشکان، آموزش خاصی را برای بچه‌های خردسال توصیه نمی‌کنند و می‌گویند آموزش آن‌ها باید فقط در قالب بازی باشد. دکتر شوشتری هم توصیه می‌کند: وقتی کودک شما نقاشی می‌کشد به او بگویید: «چه ابر قشنگ آبي اي كشيدي! حالانگاه كن تو اتاق چي آبيه؟» این روش بهتر از این است که بخواهیم رنگ‌ها را جلوی کودک بگذاریم و تک تک به او یاد بدهیم. در حقیقت در این روش شما هنگامی به کودک آموزش داده‌اید که آمادگی دارد؛ بنابراین بیشتر تاثیر دارد و بهتر یاد می‌گیرد.

 

  این استاد دانشگاه می‌افزاید: نباید کودک را وادار کنیم طبق خواسته ما به آموزشی تن دهد که خود به آن علاقه مند نیست. کار کودک بازی است و ابزار آموزش کودک در سنین پایین نیز بازی است، مثلادر بازی‌های کلامی می‌توان گنجینه لغات کودک را افزایش داد. مثلابرخی بچه‌ها که از سنین پایین آموزش زبان، برخلاف میل آن‌ها برایشان شروع می‌شود، گاهی از آموزش دلزده می‌شوند.

 

 هوش را با حافظه اشتباه نگیرید

 

دکتر شوشتری به نکته بسیار مهمی اشاره می‌کند: گاهی هوش با حافظه اشتباه گرفته می‌شود و والدین فکر می‌کنند، چون فرزندشان خیلی چیزها را خوب حفظ می‌کند و به خاطر می‌سپارد، هوش بالایی دارد در صورتی که ممکن است فقط حافظه خوبی داشته باشد و هوش او معمولی باشد. منحنی هوش به شکل زنگوله است و بیشتر افراد در حد وسط آن قرار می‌گیرند و سطح هوش افراد کمی بالاتر از حد معمول است که جزء نخبگان یا نوابغ هستند.

 

 مدرسه تیزهوشان خوب است؟

 

 آموزش‌های مدرسه، دانسته‌های کودک را افزایش می‌دهد؛ ولی نقش چندانی در پرورش نبوغ و خلاقیت آن‌ها ندارد. مدارسی که به کودکان فرصت حل مساله از راه‌های جدید می‌دهند، در پرورش قوای فکری آن‌ها سهیم هستند. این استاد دانشگاه می‌گویدمثلادادن فرصت دو هفته ای برای حل یک تمرین ریاضی و یافتن راه حل‌های جدید و متنوع برای آن، خیلی بهتر از آن است که مدام کلاس‌های فوق برنامه برگزار و از دانش آموزان خواسته شود تا با تمرین بیشتر، آنچه در کتاب است، حفظ کنند. وی معتقد است: اگر قرار باشد آموزش‌های کلیشه ای و با استانداردی اجباری به بچه‌ها داده شود، حتی این مدارس هم نقشی در پرورش هوش آن‌ها نخواهند داشت. این سیستم ها بچه‌ها را به جای خلاق کردن به این راه هدایت می‌کند که چه کنند تا نمره بالاتری بگیرند یا حتما در کنکور قبول شوند.

 

  افراد باهوش خوشبخت ترند؟

 

 همیشه داشتن هوش زیاد دلیل بر داشتن زندگی موفق و بهتر نیست، چون اگر عرصه برای پرورش این هوش مساعد نباشد و فرد با شرایط منطبق نشود، دچار مشکل خواهدشددکتر حکیم شوشتری می‌گوید: اگر بچه شش ساله ای که دانسته‌ها و معلوماتش در حد دانش آموزان کلاس سوم، چهارمی است مجبور شود به کلاس اول برود، دلزده و از محیط خسته و کلافه می‌شود و شروع به بدرفتاری می‌کند. داشتن انتظار غیرواقع بینانه از کودک، آفت بزرگی است. نتیجه این انتظارها چیزی جز خستگی و عذاب کودک و ناکامی والدین نیست. خوب است فرزندمان را همان گونه که هست بپذیریم و به یاد داشته باشیم که «كودكان ما آنچه كه می خواهيم نمي شوند، آنچه كه ما هستيم می شوند».

منبع:جام جم/ زهراسادات صفوی سهی

پسندها (0)
شما اولین هوادار باشید!
نظرات (15) مشاهده جعبه ارسال نظر
انصراف
مامان پریسا
16 فروردین 93 6:59
سلام صبح شما به خیر ایشالله شما هم سال خوبی رو شروع کرده باشید
یه مامان
پاسخ
سلام مامان عزیز وقت شما هم بخیر باشه ممنونیم شما هم همینطور
مامان پریسا
16 فروردین 93 7:20
در اولین روز اموزشیمون به نکته ی بسیار مهمی اشاره کردید. ممنون واقعا این روزا تنها دغدغه ی بعضی خانواده ها و به خصوص مادرها این شده که بچه ی من از بقیه ی بچه ها باهوش تره!!!! ماشالله وسایل کمک اموزشی هم که اینقد زیاد شده و از هر رنگ و مدلی هزار جور در بازار ریخته و چه هزینه های هنگفتی که براشون مصرف میشه!!! ولی به نظر من هم مهمترین نکته همون اخریت خط از این مبحث: کودک ما انچه میخواهیم نمیشود انچه ما هستیم میشود..... اخه مگه حالا ما خودمون چقد نخبه یا نابغه هستیم که اصرار داریم این طفل معصوم از تمام دنیای بچه گی فاصله بگیره و مدام در حال اموزش دیدن باشه به این امید که یه روز نخبه یه باهوش بشه؟!!!
یه مامان
پاسخ
خیلی جالب و دغدغه مندانه(عجب کلمه ای ساختم) حرفتون رو زدید.... ممنونیم مامان عزیز
مامان یاسمن و محمد پارسا
16 فروردین 93 7:48
سلام صبح بخیر خوشحالم که اومدید
یه مامان
پاسخ
سلام مامان عزیز وقت شما هم بخیر و شادی باشه ان شاءالله ما هم خوشحالتریم که شما رو می بینیم
مامان یاسمن و محمد پارسا
16 فروردین 93 7:49
ممنونم خیلی خوب و مفید بود
یه مامان
پاسخ
خواهش میشه! قابل شما رو نداشت
مریم مامان دونه برفی
16 فروردین 93 9:46
سلام خانم معلم سال نو مبارک تو این اول سالی به جای خسته نباشید دوست دارم به شما و همه دوستان گلم بگم خدا قوت تا زیر سایه پرقدرت خداوند بش از پیش موفق و سربلند باشید. خدا قوت
یه مامان
پاسخ
ســــــــلام مامان امیرعلیِ عزیز سال نو شما هم مبارک باشه ممنـــــــــــــونیم مامان مهربون ما هم به شما خدا قوت میگیم و امیدواریم که سالی سرشار از موفقیت و سلامتی رو پیش رو داشته باشید...
مامان شاران
16 فروردین 93 13:21
سلام امیدوارم خوب و خوش باشید و سال خوبی را شروع کرده باشید
یه مامان
پاسخ
سلام مامان عزیز ممنونیم از لطفتون. ما هم بهترین آرزوها رو برای شما و خانواده ی گرامیتون داریم
مامان شاران
16 فروردین 93 13:22
ممنونم مثل همیشه عالی و اموزنده
یه مامان
پاسخ
خواهش میشه! قابل شما رو نداشت
مریم (مامان روشا)
16 فروردین 93 14:02
ممنون
یه مامان
پاسخ
خواهش میشه
مامان شبنم
16 فروردین 93 16:49
سلام بالاخره تعطیلات تموم شد و مدرسه از خلوتی بیرون اومد در مورد مطلب هم که همه چیز کامل و جامع بود و حرفی برای گفتن نمیذاره واقعا که وقتیاین چیزا توی جامعه فراگیر میشه و به قول معروف تبش همه رو میگیره ضررش تنها به بچه ها می رسه و این خیلی بده
یه مامان
پاسخ
سلام مامان عزیز بله دیگه! دوباره مدرسه ها واشده و همه با انرژی دوچندان میان و مدرسه بیشتر از سال قبل رونق می گیره ان شاءالله... در مورد مطلب هم بله! متاسفانه همینطوره!
مامان پریسا
16 فروردین 93 22:30
سلام شب به خیر. امروز فرصت نکردم زیاد سر بزنم. شما هم خسته نباشید.
یه مامان
پاسخ
سلام مامان عزیز وقت شما هم بخیر و شادی باشه ان شاءالله ســـــــلامــــــــت باشــــــــــید.... راستی به وبلاگتون سر زدیم و فهمیدیم که پریسای عزیز هم آبله مرغون گرفته بوده، متاسفانه زود فراخوانده شدیم و نتونستیم براتون نظر بذاریم. الان پریساجون حالش بهتره؟ حال مامانش با این پرستاری ها چطوره؟ می بینیم که علی آقا هم آبله مرغونی شده بوده. اونقدر که مامانای مدرسه با هم تفاهم دارند، بچه هاشون هم با هم تفاهم پیدا کردند و همه با هم رفتن تو خط آبله مرغون...به ترتیب سن